Annons
Annons


Hur jag tänker ang kost när jag ammar


Som ni säkert vet förbränner amning massor av kalorier. När man ammar ska man absolut inte banta och  det är viktigt att få i sig hela kostcirkeln med kolhydrater, proteiner och fett.

Jag försöker vara väldigt noga med att äta tre huvudmåltider; frukost, lunch och middag varje dag. Mellan måltiderna äter jag frukt och slarvar inte, för det kan vara lätt med liten bebis som styr tiden. Tänker att när jag har energi – så orkar jag ta hand om Nico bättre och mjölkprouktionen blir bättre.

Annons

Jag åt mycket vegetarisk mat innan jag blev gravid. Såg sedan en dokumentär på SVT att bebisar i magen lär sig att bryta ner den maten som mamman äter. Studien visade att mammor som åt kalorisnål, vegetarisk kost i Indien, påverkade deras barn på så sätt att om de själva inte levde som sina mammor, utan kanske åt mer kött och halvfabrikat i sina liv, hade de lättare att utveckla diabetes och fetma.

På grund av det valde jag att äta icke-vegetarisk mat några gånger i veckan under graviditeten och har fortsatt med det nu efter. Kött blir det däremot extremt sällan, kanske 1 gång i månaden. Jag väljer att tro att det finns ett samband även nu när jag ammar och vill därför att äta så varierat som det går, så att Nico kan välja själv när han blir stor hur han vill äta.

Däremot undviker jag mjölkprodukter, lök, bönor, socker, kolsyrad dryck och dricker minimalt med kaffe i förebyggande syfte, så att han inte ska bli gasig. Bebisar har ju så känsliga magar och just mjölkprodukter är någonting jag ändå inte gillar att konsumera, så det är inget stort steg. När jag blev mer noga med att inte få i mig någonting av ovan skrivna, har jag upplevt att hans lilla mage blivit bättre.

Hur åt ni när ni ammade, om ni gjort det? 

amningsmat2

1177.se förespråkar tallriksmodellen och min lunch idag bestod av kycklingfilé, färskpotatis, avokado & tomatsås med ångad broccoli och sockerärtor. Så gott!

Kommentera | Translate


Annons



Laddar