Annons
Annons


Kroppen och kosten under graviditeten och efter förlossningen (Del 1)


När jag blev gravid tränade jag ca 5 dagar i veckan. Bilden ovan är från ganska exakt när jag fick veta att jag väntade barn.

Rätta mig om jag har fel, men någonting som känns nästan lite tabu att prata om, men som jag kan tänka mig att många funderar på – är kroppen efter en graviditet och förlossning. Jag tillhör nog kategorin som faktiskt inte älskade varje sekund av att vara gravid, utan tyckte det var rätt skönt när det var över. Tyckte såklart att det var mysigt att känna Nicolas sparkar och rörelser i magen, men gillade faktiskt inte förändringen av kroppen. Tänkte därför dela med mig om hur det var för mig i detta inlägg.

Annons

Jag var lite smått stressad i början när jag blev gravid över hur kroppen skulle förändras, men bestämde mig ganska snabbt för att lyssna på kroppen och strunta i förbud/måsten. Trots att jag knappt rörde mig under graviditeten (på grund av lågt blodtryck och foglossning) och åt stundtals mängder mat, så gick jag upp mellan 9-10 kg totalt. Jag lyssnade helt på kroppen.

Den första trimestern, ganska snabbt efter att jag blev gravid, fick jag kraftigt illamående. Så pass att jag inte kunde gå upp ur sängen på morgonen utan att ta en resorb, druvsocker och en skorpa innan för att inte svimma. Därefter fick jag skynda mig in i köket, bre smör på ett formbröd och lägga mig i sängen igen och äta den. Sedan fick jag ligga kvar i sängen mellan 30 minuter till 1 timme innan det ens gick att gå upp.

Under den tiden åt jag det som gick ner helt enkelt och träningen fick jag lägga på hyllan. Det kändes dumt att träna när jag inte åt tillräckligt bra. Det som gick att äta var allt ifrån gurka, morot och sallad till toast, hamburgare eller skorpor. Men när jag väl ätit en sak, var den förbrukad och hamnade under ”illamående kategorin”, vilket resulterade i en extremt varierad och annorlunda kost hehe. Därav att smoothies inte var att tänka på, jag mådde till och med illa av mitt instagramflöde…. Min kille skrattade åt mig när jag köpte hem burkravioli i tomatsås eller gjorde en stor tallrik med bara salladsblad som jag knaprade på. Han var ju van vid att jag för det mesta gjorde egen och hälsosam mat med många ingredienser.

proteingrot_4
När väl illamåendet var över, någon gång i vecka 12-14, tränade jag en del fram till ca vecka 20. Därefter fick jag foglossning och märkte även att om jag tränade, så orkade jag knappt hålla mig vaken resten av dagen. Det var som att min kropp verkligen inte ville träna utan behövde fokusera på bebisen. Bilden ovan är från det sista passet jag klarade av,  på ett event, innan det inte gick längre. Jag blev för yr och orkeslös efteråt, hur lugnt jag än tog det. Fram till vecka 20 gick jag nog bara upp 2 kg totalt.

sallad2
Balte_1
storvilja

Under andra delen, från v.20-30 någon gång, hade jag extrema cravings för äpplen, grönkål och avokado. De veckorna åt jag rätt nyttigt och hade lite mer energi (dock inte till träning). Jag hittade även ett foglossningsbälte, vilket gjorde att jag kunde ta mig ut på promenader i vårvädret. Det var väldigt skönt och jag var så lycklig minns jag! Jag är ju en person som älskar att röra på mig. Dessutom började magen äntligen synas vilket gjorde att jag inte bara kände mig ”svullen och smygfet” längre, utan gravid. Det var faktiskt riktigt jobbigt i början när kläderna inte passade längre, men magen inte blivit en uppenbar gravidmage… Så fort den blev ”hårdare” så satt även kläderna lite bättre igen. Under dessa veckor gick jag nog upp som mest i vikt, ca 5-6 kg har jag för mig.

ootd5

koloni1
halsocafet2

angie_bump5

Sista delen av graviditeten, från v.30 och framåt, mådde jag bäst psykiskt och magen syntes ordentligt. Det blev inte mycket promenader längre, för jag hade så lågt blodryck, men jag hade energi att träffa vänner och hittade på massor av saker. Sedan åt jag nog för fem personer (kändes det som). Det har jag att tacka min kära pojkvän som i princip matade mig och lagade storkok så det alltid skulle finnas mängder av mat hemma.

Jag kunde lätt äta två frukostar, två luncher och 1-2 portioner till middag, samt mellis däremellan. Generellt blev det inte mycket skräpmat under graviditeten, utan jag var bara sugen på mat. Självklart blev det några glassar under sommaren och jag åt faktiskt några godisbitar varje dag, vilket var nödvändigt när mitt blodtryck/blodsocker blev för lågt, så att jag inte skulle svimma. Det jag åt var mycket kolhydrater som pasta, potatis och ris. Det var nödvändigt för att jag skulle ha energi. Under sista delen av graviditeten gick jag upp 2 sista kilon.

mage

Bilden ovan är tagen exakt en vecka innan Nicolas valde att komma ut. Här var jag 10 kg tyngre än när jag blev gravid och kände mig faktiskt väldigt vacker!

För att inte inlägget ska bli för långt kommer delen efter förlossningen i ett nytt blogginlägg! Läs om min förlossning i detta inlägg >>

Hur åt ni och tränade under graviditeten?

1 kommentar | Translate


Annons



Laddar